Magický svět Facebooku se v rámci propagace těší veliké oblibě u marketingových specialistů, klientů a organizací. Aby ne, díky různým formátům reklamy se obsah zobrazí na mnoha místech, a dokáže tak oslovit velmi široké publikum. V následujících článcích vám představíme přehled formátů reklamy na Facebooku, abyste uměli vykouzlit zákazníky vašeho e-shopu nebo návštěvnost pro váš web i vy!
Bannerová reklama: jednoduchá a efektivní reklama
Jednoduchý formát reklamy, který vyžaduje pouze originální fotografii nebo banner a vhodný text, a přitom dokáže oslovit velké množství uživatelů. Fotoreklama je ideální volbou pro prvotní představení produktů nebo firmy.
Facebook pracuje celkem se třemi formáty obrázků: obrázek na výšku, obrázek na šířku a čtvercový obrázek. Ideální je mít k dispozici všechny tři, aby se reklamy správně distribuovaly do všech dostupných umístění. Pokud máte k pouze jeden formát obrázku, počítejte s tím, že se bude v některých umístěních zobrazovat oříznutý nebo zvětšený, čímž se potenciál vytvořené kreativy plně nevyužije. Většina umístění podporuje více formátů, v našem článku jsme se proto rozhodli udělat přehled doporučených formátů a jejich umístění. Pro formát souboru volíme ideálně typ JPG nebo PNG. Důležité je také nahrávat obrázky v kvalitním rozlišení s minimální šířkou a výškou 600 pixelů. Maximální velikost souboru je pak 30 MB.
1# Čtvercový formát obrázku
Jedná se o nejvyužívanější formát obrázku z hlediska možností umístění reklamy. Čtvercový formát obrázku vyžaduje poměr stran 1:1 s doporučeným rozlišením alespoň 1080×1080 pixelů. Využijete jej při umístění reklamy do všech kanálů příspěvků, což kromě Facebookového kanálu příspěvků zahrnuje i propagaci na Facebook Marketplace, obchod na Instagramu a v dalších umístěních.
Poměr stran: 1:1
Doporučené rozlišení: 1080×1080 pixelů
Umístění: kanály příspěvků
2# Formát na výšku
Pro tento formát je třeba zvolit poměr stran 9:16 s rozlišením alespoň 1080×1920 pixelů. Využijete jej při umístění reklamy do Facebook, Instagram a Messenger Stories a také do obsahové sítě (Audience Network). Při vytváření bannerů je potřeba počítat s tím, že se text reklamy zobrazí v dolní části samotného obrázku. Banner je proto žádoucí vytvořit tak, aby se texty navzájem nepřekrývaly.
Poměr stran: 9:16
Doporučené rozlišení: 1080×1920 pixelů
Umístění: Facebook, Instagram a Messenger Stories, obsahová síť
3# Formát na šířku
S využitím obrázku ve formátu na šířku v poměru stran 1,91:1 a s rozlišením alespoň 1200×628 pixelů nabízí Facebook možnost propagace ve výsledcích vyhledávání, v pravém sloupci na Facebooku a ve sponzorovaných zprávách na Messengeru. Jedná se o poměrně konkrétní umístění, které se nezobrazí vždy a fungují spíše na periferii zorného pole diváka. Zobrazení na šířku se navíc realizuje primárně při zobrazení na počítači, čímž se využití tohoto formátu stává ještě méně lukrativní. Kreativy v tomto formátu proto doporučujeme využívat spíše jako doplňkové.
Poměr stran: 1,91:1
Doporučené rozlišení: 1200×628 pixelů
Umístění: výsledky vyhledávání na Facebooku, sponzorované zprávy v Messengeru, pravý sloupec na Facebooku
Videoreklama: sdělte všem svůj příběh
Videoreklamy poskytují větší prostor pro sdělení obsahu než u fotoreklamy, a to jak samotným obsahem videa, tak i optimalizací zvuku nebo textů v rámci videa. Současný trend hovoří jasně: diváci preferují spíše kratší videa s jasným obsahem než dlouhá videa, jejichž sdělení se nachází až na samotném konci. Tomuto trendu doporučujeme přizpůsobit reklamní tvorbu. Cílem je diváky zaujmout natolik, aby si na základě videa mohli jednoduše vyhledat další informace o vašich produktech či službách.
Dostupné formáty pro videa se od formátů obrázků nijak neliší, opět je pro pokrytí všech umístění vhodné vytvořit video na šířku, video na výšku a video ve čtvercovém formátu. Doporučenými formáty nahrávaných souborů jsou MP4, MOV nebo GIF o maximální velikosti 4 GB. Narozdíl od obrázků jsou u videoreklamy četné možnosti přizpůsobení a je jen na vás, zda videoreklamu doplníte o hudbu, titulky nebo další efekty, které osloví vaši cílovou skupinu.
1# Čtvercový formát videa
Narozdíl od fotoreklamy se čtvercový formát videí využívá i pro umístění ve výsledcích vyhledávání. V kanálech příspěvků je možné použít i alternativní poměr stran 4:5, při zobrazení na počítači se však video přizpůsobí čtvercovému formátu, doporučujeme tedy využívat primárně poměr stran 1:1. Doporučené rozlišení je stejné jako u fotoreklamy, tedy alespoň 1080×1080 pixelů. Narozdíl od Reels a Stories, kde je délka videa značně omezena, je v kanálech příspěvků možné nahrát dlouhé video, čtvercový formát videa je proto možné využít i k obsáhlejšímu reklamnímu spotu. Jak jsme již ale psali výše, i v tomto umístění doporučujeme spíše krátká a úderná videa, která by v nejlepším případě měla diváky zaujmout během prvních pár sekund.
Poměr stran: 1:1 (případně 4:5)
Doporučené rozlišení: 1080×1080 pixelů
Umístění: kanály příspěvků, výsledky vyhledávání
2# Formát na výšku
Videa v tomto formátu jsou přizpůsobena především pro diváky, kteří preferují zobrazení na telefonu. Při rozkliknutí na počítači se sice zobrazí také, je však zřejmé, že počítač není primárním zařízením v rámci optimalizace. Tento formát využijeme pro Stories a Reels, ale také pro umístění v obsahové síti. Doporučená délka videa je 15 s, v některých umístěních (jako je třeba Instagram Reels) je to dokonce délka maximální. Je tedy zřejmé, že by co do obsahu nemělo jít o celovečerní film, jako spíše o krátké představení produktu nebo firmy. Poměr stran je v tomto případě stejný jako u obrázků na výšku, tedy 9:16 s doporučeným rozlišením 1080×1920 pixelů.
Poměr stran: 9:16
Doporučené rozlišení: 1080×1920 pixelů
Umístění: Stories a Reels
3# Formát na šířku
Jak jsme již zmiňovali výše, čtvercový formát fotoreklamy i videoreklamy je z hlediska optimalizace pro mobilní i počítačová zařízení nejvhodnějším formátem. Proto i u videa na šířku platí, že by nemělo jít o jediný formát, který pro reklamu použijete. Poměr stran u videa na šířku by měl být 1,91:1 nebo 16:9 a rozlišení opět alespoň 1200×628 pixelů. Formát je vhodný pro umístění v pravém sloupci na Facebooku, ve sponzorovaných zprávách na Messengeru a v instreamových videoreklamách. Právě kvůli instreamovým videoreklamám doporučujeme při tvorbě kreativ pro reklamu zahrnout i formát videoreklamy na šířku.
Poměr stran: 1,91:1 nebo 16:9
Doporučené rozlišení: 1200×628 pixelů
Umístění: sponzorované zprávy v Messengeru, pravý sloupec na Facebooku, instreamové videoreklamy
Při tvorbě reklam nejen na Facebooku se cítíme jako doma! Oslovte Digitálku a nechte originalitu vaší firmy vyniknout napříč celým Facebookem. Zavolejte nám a domluvte si konzultaci s profesionály v oboru.