Digitální okénka

STRUČNÝ PRŮVODCE FORMÁTY NA FACEBOOKU – DRUHÁ ČÁST

V předchozím článku jsme vám představili formáty obrázků a videí, které zajistí, aby se reklama zobrazovala korektně a zaujala co nejširší publikum. V druhé části vám ukážeme, jak pomocí různých formátů reklam a jejich obsahu dosáhnout co nejlepších výsledků, a také vám představíme jednoduché tipy a triky marketingových specialistů, které vám pomohou vyzrát na samotný Facebook.

Statická a dynamická reklama

Pro větší přehlednost si reklamy nejprve rozdělíme na statické a dynamické. Jak je již patrné z názvu, statické reklamy nemění svůj obsah, reklama by tedy měla obsahovat kvalitně zpracované grafické podklady. Statické reklamy jsou ideálním řešením pro firmy, které nemají vlastní e-shop a fungují na bázi poptávky nebo propagují události. Četné využití však nabízí i pro internetové obchody – pomocí těchto reklam lze výborně propagovat různé akce, slevy, nové produkty nebo přímo brand. Nejdůležitější bude v tomto případě spolupráce grafika a copywritera, díky nimž by měla reklama obsahovat požadované reklamní sdělení a zároveň zaujmout uživatele natolik, aby klikl na CTA.

Narozdíl od statických reklam vyžadují dynamické reklamy na Facebooku produktový katalog, využít je proto mohou pouze e-shopy s propojením na produktový XML feed (alternativně lze pro potřeby dynamické reklamy využít i import např. z Google Tabulky nebo CSV souboru, nicméně ideální je využít automaticky aktualizovaný datový soubor, generovaný na straně vašeho webu). Skvěle se osvědčily při dynamickém remarketingu a prospectingu. Většinu formátů reklam lze využít oběma způsoby a je jen na vás, který z nich je pro vaši reklamní kampaň vhodnější.

1# Propagace příspěvku na stránce

Tento formát statické reklamy je vhodný zejména tehdy, pokud chcete zároveň propagovat obsah v daném příspěvku a zároveň docílit většího počtu reakcí přímo na vaší facebookové stránce. Reakce uživatelů jsou v tomto případě na prvním místě – zvyšují dosah příspěvku, dodávají vašim stránkám na důvěryhodnosti a zvyšují povědomí o vaší značce a tím i organickou návštěvnost. Narozdíl od ostatních formátů reklam navíc reakce a komentáře uživatelů pod vaším příspěvkem zůstanou i po dokončení reklamní kampaně. Obsah se v tomto případě vkládá do samotného příspěvku, který následně propagujeme ve Správci reklam.

Na co je třeba dát pozor, je upravování obsahu u propagovaných příspěvků. Pokud obsah potřebujete editovat po spuštění reklamy, je nutné v rámci propagace nastavit v průběhu editace obsahu jiný příspěvek a teprve po provedených úpravách opět změnit reklamu na příspěvek původní. V opačném případě Facebook smaže veškeré reakce a komentáře, které příspěvek do té doby získal.

2# Jeden obrázek nebo video (Single Image)

Podobně jako u propagace příspěvku se jedná o statickou reklamu, při které je nejdůležitější vhodné grafické zpracování a dobře odvedená práce copywritera. V tomto případě však nejde primárně o reakce na příspěvek, ale o kliknutí na CTA. Důležité je vhodně zvolené umístění, které bychom měli vybírat s ohledem na formát obrázku, banneru nebo videa. Jak na to, se dočtete v první části článku.

Fotoreklama na šířku

Stories

Kreativa umístěná do stories by měla obsahovat krátký a úderný text, díky kterému uživatel klikne na CTA. To je umístěno v dolním okraji reklamy, je tedy třeba myslet na to, aby nepřekrývalo vložený text. Při tvorbě grafiky proto nechte alespoň 2 cm od spodního okraje bez textu. Tento typ reklamy se nezobrazuje ve feedu, má své vlastní umístění, které je vždy nahoře na hlavní stránce. Textu by proto nemělo být příliš, neboť grafika v pozadí je to, co uživatele primárně zaujme.

Reels

Přestože je tento formát převzatý z aplikace TikTok, která je zaměřena pouze na krátká videa, může obsahovat i obrázek. V takovém případě platí totéž, co pro Stories. U videa nesmí jeho délka přesáhnout 30 sekund – cílem tohoto formátu je zaujmout uživatele v co nejkratším čase, veškeré informace sloužící pro zvýšení zájmu diváky by proto měly zaznít v prvních sekundách videa. Vzhledem k tomu, že se drtivá většina uživatelů dostane k této reklamě při používání telefonu, je vhodné vložit do videí titulky, které sdělí vše potřebné i v případě, že jsou zvuky v zařízení vypnuté. I zde platí, že je nutné titulky umístit alespoň 2 cm nad spodní okraj, aby nebyly překryty textem a CTA tlačítkem.

FB Ads Reels

3# Rotující formát (Carousel)

Cílem klasických bannerových reklam je sdělit v rámci jedné fotografie veškeré potřebné informace a získat proklik na webové stránky, případně okamžitou reakci uživatele. Carousel funguje na mírně odlišném principu. Pás karet by měl přimět uživatele, aby se proklikal až na jeho konec a poté v ideálním případě klikl na odkaz již s povědomím o prohlíženém produktu nebo službě. Jedná se tak o skvělý způsob, jak získat relevantní zákazníky pro váš e-shop nebo nabízenou službu.

FB Ads Carousel

Další velkou výhodou tohoto formátu je jeho flexibilita. Můžete libovolně kombinovat bannery, fotografie, loga nebo produkty z katalogu, a sami si tak zvolit, zda se bude jednat o reklamu statickou, nebo dynamickou s připojením na produktový XML feed. Velmi dobrým způsobem prezentace produktů a služeb je také prolínání jednotlivých karet, které poskytne uživateli celistvý náhled na reklamní sdělení. V takovém případě je však třeba vypnout automatické vylepšení “Vyzdvihnout nejlepší rotující kartu”, které by pracně vytvořenému pásu karet zcela rozhodilo jejich pořadí.

4# Sbírka (Kolekce)

Sbírku lze vytvořit manuálně jako statickou reklamu, tedy bez propojení na katalog, pouhým nahráním textů a fotek. Hlavní využití spočívá ale v její dynamické variantě za účelem propagace zboží z internetového obchodu, připojeného na produktový XML feed. Ta vzniká propojením formátu Single Image a položek z katalogu, díky čemuž si uživatel může prohlížet produkty v prostředí podobném e-shopu, aniž by opustil Facebook.

FB Ads Kolekce

Reklama pak umožní zákazníkovi, aby si před proklikem na vaše stránky zvolil konkrétní produkt, který jej zaujme, a podobně jako u carouselu již měl představu o jeho vzhledu, ceně a dalších atributech. Tento formát je dostupný pouze na mobilních zařízeních, produkty by proto měly být dobře viditelné i na menší obrazovce.

Při tvorbě reklam nejen na Facebooku se cítíme jako doma! Oslovte Digitálku a nechte originalitu vaší firmy vyniknout napříč celým Facebookem. Zavolejte nám a domluvte si konzultaci s profesionály v oboru.